Voertuigspecialisten van de RDW hebben wel uitgebreide kennis van bijvoorbeeld zware bedrijfsauto’s, maar slechts een handvol medewerkers heeft ervaring met (land)bouwvoertuigen. Daarbij gaat het om typegoedkeuring van landbouw- of bosbouwtrekkers, verwisselbare getrokken uitrustingsstukken, landbouw- of bosbouwaanhangwagens en mobiele machines, zoals hakselaars en bietenrooiers. “Door de nieuwe wet- en regelgeving wordt het pakket aan werkzaamheden van de RDW echter groter”, vertelt Theo Jacobs, adviseur van de afdeling Procesbeleid bij de RDW. “Er komen bijvoorbeeld mobiele machines bij die nu voor gebruik op de weg nog niet hoeven te worden gekeurd voor toelating tot de weg. Nieuwe mobiele machines moeten straks worden beoordeeld vóór registratie. Individuele (land)bouwvoertuigen worden nu niet geregistreerd als ze al een goedkeuring hebben. Ook bij import wordt nu nog niet gecontroleerd of het voertuig op de weg gebruikt mag worden. Onder de nieuwe regelgeving moeten we dus meer individuele voertuigen gaan goedkeuren en deze voertuigen gaan registreren. De werkzaamheden worden breder en er komt meer werk. Daarom moeten we meer mensen opleiden tot specialist”, legt Jacobs uit. Daar komt dus nog bij dat de maximum rijsnelheid voor landbouw- of bosbouwtrekkers en andere (land)bouwvoertuigen van 25 naar 40 kilometer per uur gaat en dat bepaalde landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen die sneller kunnen dan 40 km/h per 1 mei 2020 een apk-plicht krijgen. Ook daarvoor moet de RDW mensen gaan bijscholen.
Diverse modules
Aeres Tech heeft verschillende modules ontwikkeld om de RDW´ers te scholen en trainen. Twee groepen van tien RDW´ers krijgen dit najaar acht dagen training in algemene landbouwtechniek en nog eens twee groepen voorjaar 2021. “De specialisten moeten vertrouwd raken met een breed pakket aan voertuigen zoals landbouw- of bosbouwtrekkers, shovels, hakselaars, bietenrooiers en zelfrijdende zaai- en oogstmachines. Zij moeten ook alle veiligheids- en milieueisen kennen en dus verstand hebben van besturing, remmen, hydrauliek, uitstootnormen etc.”, vertelt Leo Voorwinden, senior accountmanager bij Aeres Tech. Hij coördineert de invulling van de trainingen. De specialisten van de RDW hoeven niet de uitgebreide (technische) kennis te hebben van een monteur. Zij zullen straks aan de hand van Europese en nationale voorschriften vooral gaan controleren of de goedkeuring en registratie van een voertuig in orde is en het voertuig geschikt is om te worden toegelaten om op de openbare weg te rijden. Daarnaast zal door de handhaver gecontroleerd worden of de APK tijdig is uitgevoerd en de bestuurder een WA-verzekering heeft voor het voertuig.
Voor de APK-keurmeesters van de RDW geldt een apart trainingsprogramma. Zij komen in maart/april twee dagen naar Ede, waarbij het laatste dagdeel voor examens is ingeruimd. Die examens worden uitgevoerd door het IBKI. “Normaal gesproken zijn de examens voor apk-keurmeesters bij het IBKI in Nieuwegein. Daar beschikken ze echter niet over de landbouw- of bosbouwtrekkers en (land)bouwvoertuigen die wij wel in huis hebben. Bij wijze van uitzondering zijn de examens dus bij ons in Ede”, zegt Voorwinden.
Aeres meest geschikt
Jacobs vertelt dat Aeres Tech bij de zoektocht naar de meest geschikte partij om de RDW´ers te trainen als beste uit de bus kwam.