Vorige zomer presenteerden de leerlingen hun resultaat. “Het is ons gelukt om in onze ISOBUS-controller digitaal signaal om te katten tot analoog signaal en omgekeerd”, zegt Henk Jan. “Dit is achter iedere trekker toepasbaar. Er zijn wel controllers voor specifieke gegevensuitwisseling van sommige machines, maar die zijn niet flexibel en communiceren evenmin met andere merken”.
Het ISOBUS-protocol werd een jaar of twintig geleden geïntroduceerd. Het doel was meer gemak, efficiëntie en kostenbesparing. De techniek zorgde ervoor dat trekkers en werktuigen met elkaar kunnen communiceren. Als software van werktuig en trekker dezelfde taal spreken, kunnen ze data uitwisselen. Maar soms zijn schermen, software of machines verouderd: de verschillende versies ‘verstaan’ elkaar dan niet. De leerlingen van de John Deere Bedrijfsschool schreven de taal waarmee het dan tóch kan werken.
Nog een jaar
“We hebben het nu voor elkaar dat we met onze controller vanuit elke trekker een werkbaar signaal tot stand kunnen brengen. Ik schat dat nog een jaar nodig is om het helemaal door te ontwikkelen. Dan zijn in principe alle toepassingen mogelijk: maaien, zaaien, mestinjectie, kilveren, kunstmeststrooien, balenpersen, noem maar op.” “We wilden een controller zelf kunnen configureren naar de eisen van de klant” vertellen Henk-Jan en zijn medeleerling Thomas Verweij. Van fabrikant Jetter kregen ze de beschikking over een controller en het programma ISO-Design om de taal, de te protocollen, codes en formules te ontcijferen en te herschrijven. De besturing is in principe werkend en in de theorie gebruikt met een kunstmeststrooier. Voor de praktische doorontwikkeling is nog veel energie nodig, beseffen de leerlingen, want ook de sofwarelicenties zijn ‘een dingetje’, waarvoor ze in contact zijn getreden met de AEF, de Agricultural Industry Electronics Foundation, die het internationaal toezicht houdt op toepassingen van ISOBUS.
Op maat
Als de ISOBUS-controller van de leerlingen daadwerkelijk op de markt komt, dan krijgen landbouwmechanisatiebedrijven de mogelijkheid om voor hun klanten deze ISOBUS op maat in te regelen voor de trekkers en machines naar keuze.
De assessoren, Ton Fabrie, servicemanager bij Geert-Jan de Kok, en Jan Wouter van Lonkhuyzen, technical customer support manager bij John Deere Nederland, waren het daar roerend mee eens. Trainer Johan Brinks is opgetogen over het eindexamenproject van zijn leerlingen: “Ze hebben een belangrijke basis gelegd, achter elke trekker in ons opleidingsgebouw slaagden ze erin een zichtbaar ISOBUS-protocol tevoorschijn te toveren. Dit is een heel belangrijke stap. Het laat bovendien zien hoe veelzijdig de opleiding in de landbouwmechanisatie is geworden.” Henk-Jan van Vlastuin: “Het was een lange weg, waar we veel van hebben geleerd.”