“De coronabeperkingen hebben e-learning een stevige boost gegeven”, ziet Kok. “Na de lockdown in het voorjaar van 2020 hebben veel docenten snel de knop omgezet en werd onderwijs via Teams bijvoorbeeld al snel gewoon. Er was al een ontwikkeling gaande om kennis steeds meer aan te bieden via e-learningmodules, verrijkt met filmpjes, animaties en dergelijke. Of via het zogeheten microleren, waarbij je kleinere delen kennis opdoet via je mobieltje, laptop of tablet, overal en wanneer het jou uitkomt. Deze ontwikkeling is door corona in een versnelling geraakt.”
Door e-learning leer je sneller en beter
DateDigitale toepassingen dringen steeds verder door in het (praktijk)onderwijs. Voordat je op praktijktraining gaat, kun je je daarop thuis vaak al voorbereiden met een e-learning module. Of je kunt bij een training op een tablet naar de binnenkant van de motor kijken van de trekker die voor je neus staat. De werkplaatschef kan met behulp van virtual reality en een VR-bril een bijna levensecht lastig functioneringsgesprek voeren met een monteur. Maandelijks publiceren e-learningontwikkelaar Marloes Kok (31) en haar collega´s van Aeres Tech Productions een blog over ontwikkelingen en innovaties in e-learning.
Blendend learning
Voor jongeren is kennis opdoen via hun mobieltje of laptop al de gewoonste zaak van de wereld. Voor vijftigplussers geldt dat nog minder. Toch ziet Kok niet echt een generatiekloof als het om e-learning gaat. “Wij ontwikkelen onze digitale lesstof in samenspraak met experts. Bij een van die projecten zat een oudere expert die eerst niets van e-learning wilde weten. Nu is hij onze grootste ´cheerleader´. Hij ziet ook dat lesstof door interactieve elementen veel meer gaat leven. Het is toch geweldig om bij een praktijktraining op een tablet te zien hoe bijvoorbeeld het brandstofsysteem in een trekker werkt? Alsof je het echt voor je ziet gebeuren. Dan gaat het veel meer voor je leven.”
Kok vertelt dat de blogs van haar en haar collega´s de eerste stap is om als Aeres Tech Productions actiever te worden op social media. “De blogs zijn voor ons een goede manier onze klanten te laten zien wat we doen, wat de ontwikkelingen zijn en ook om tips te geven. Dat kan ook met bijvoorbeeld Vlogs of podcasts, maar die vergen veel meer tijd en aandacht om dat goed te doen. Dat gaat nog wel komen.”