Het aantal mechanisatiebedrijven met een webshop is nog niet groot. “Het zijn vooral de grote mechanisatiebedrijven met een regiofunctie die een webshop hebben. Zij hebben de capaciteit en het personeel om een webshop op te zetten en draaiende te houden. Zo kunnen ze in een groot gebied onderdelen en andere producten leveren en ontzorgen ze de klant”, aldus Hans Nieuwenhuis, accountmanager van Aeres Tech. In de wereld van tuin- en parkmachines zijn wel meer webshops. Machinedealers verkopen online verschillende machineonderdelen zoals zaagkettingen, smeerolie, maaimessen en beschermingsmiddelen. Ook verkopen de dealers via internet machines zoals kettingzagen, heggenscharen, loopmaaiers, bladblazers, enzovoort. De afmetingen van deze machines en onderdelen zijn kleiner wat het versturen minder complex maakt.
Moet een mechanisatiebedrijf een webshop hebben?
DateEen mechanisatiebedrijf kan via een webshop onderdelen en andere producten verkopen. Dat brengt wat extra geld in het laatje. Of kost zo’n webshop juist geld? Hans Nieuwenhuis, accountmanager van Aeres Tech, is sceptisch.
Direct contact
Achter een goede webshop gaat veel werk schuil. Alle producten moeten op de website worden geplaatst, inclusief goede foto’s en een gedetailleerde en aantrekkelijke beschrijving. Dit vereist tevens een goedwerkende en gestructureerde website. En komen de bestellingen eenmaal binnen, dan moeten de orders worden verzameld, zorgvuldig worden ingepakt en bijtijds worden verstuurd. Dit zijn voor Nieuwenhuis genoeg redenen om het opzetten van een webshop af te raden. “Vooral voor kleine tot middelgrote mechanisatiebedrijven en machinedealers is het niet verstandig om een webshop te starten. Alle energie die je in een webshop steekt, besteed je niet aan de kernactiviteit van het bedrijf. In de kern is een mechanisatiebedrijf een serviceverlenend bedrijf die klanten juist vanuit direct contact wil helpen. Een webshop sluit daar niet direct op aan”, benadrukt Nieuwenhuis. Wil je toch een webshop starten, kies dan voor een eenvoudiger en goedkoper alternatief; sluit je als partner aan bij grote onderdelenleveranciers zoals Kramp of Granit. “De klant kan dan via de website van het mechanisatiebedrijf onderdelen en andere producten bij de leverancier aanschaffen. Het mechanisatiebedrijf hoeft dan niet de webshop te beheren, maar pikt wel een graantje mee”, aldus Nieuwenhuis.
Occasions aanbieden
Veel mechanisatiebedrijven gebruiken hun website wel voor het aanbieden van tweedehands machines. “Schenk aandacht aan de verkoopadvertenties die je op de website plaatst. Maak veel en goede foto’s en zorg voor een nette en gedetailleerde beschrijving van het product. Dat geeft meerwaarde”, aldus Nieuwenhuis. Daarnaast moedigt Nieuwenhuis het aan om de advertenties ook op websites als Tractorpool en Tractor Connection te plaatsen. “Plaats hier een beknopte versie van de advertentie. Voor meer informatie en foto’s verwijs je de geïnteresseerden door naar je eigen website. Zo creëer je meer verkeer op je eigen website.”
Gezellige ontvangstruimte
Eén van de grootste sterktes van een mechanisatiebedrijf is het directe contact met de klant. Daarom raadt Hans Nieuwenhuis, accountmanager van Aeres Tech, elk mechanisatiebedrijf aan om een goede ontvangstruimte voor klanten in te richten. In deze ruimte kun je eventueel wat extra producten onder de aandacht brengen, waardoor je een extra centje kunt verdienen. “De ruimte hoeft niet groot te zijn, maar richt het wel netjes en gezellig in - net als een woonkamer. De klant moet zich op zijn of haar gemak voelen. Verkoop in deze ruimte vooral nicheproducten, zoals merchandise van de merken die je verkoopt. Hiermee promoot je je eigen producten. Verder kun je wat kleine machines verkopen waarop je later weer service kunt verlenen, zoals hogedrukspuiten of tuinmachines. Een aandachtspunt; zorg ervoor dat alle artikelen zijn voorzien van een prijskaartje”, vertelt Nieuwenhuis.