Tip 1
Als je nu aanhaakt bij deze training, heb je daar later veel profijt van. Nu worden nog niet zo vaak trekkers aangeboden voor een APK3-keuring, maar dat worden er de komende jaren steeds meer. En als je later bijgeschoold moet worden, heb je de basisvaardigheden en –kennis mooi al in huis.
Tip 2
Is jouw bedrijf nog geen erkend APK-keuringstation? Geen nood. Als APK3-keurmeester mag je op elk erkend station keuren. Dan kun je – in overleg met het andere collega-bedrijf in de buurt – toch zelf je klant helpen.
Tip 3
Besef wel dat een keurmeester niet de rol van monteur heeft, al ben je dat laatste natuurlijk wel. Jij bent oplossingsgericht, vervangt meteen een lampje of een borgpen: als keurmeester moet je alleen kijken en constateren. En een rapport opstellen. Mankementen moeten daarna uiteraard wel door een monteur worden verholpen.
Tip 4
Op de website van de RDW staat het handboek dat keurmeesters moeten gebruiken. Met ook alle aanvullende eisen plus een toelichting. Het is wat taaie kost, want nogal ambtelijke taal. Maar in de training krijg je heel goed uitgelegd hoe je dit moet lezen en toepassen. En als je gecertificeerd bent, is het een handig ‘naslagwerk’ om je kennis op peil te houden.
Tip 5
Alvast een examentip. Je hebt de training bij Aeres Tech gedaan en moet op voor het examen, dat wordt afgenomen door instituut IBKI. Bij de beoordeling van de trekker (het voertuig-assessment) moet je alleen doen wat je gevraagd wordt. Je moet bijvoorbeeld kijken of een fuseekogel speling heeft. Dat heeft ie, maar de kogel is niet geborgd en de afdekhoes is ook kapot. Je rapporteert alleen wat de speling van de fuseekogel is. Klinkt gek, maar zo werkt het.
Aeres Tech heeft in verhouding een hoog slagingspercentage voor de APK3-training. Dus ben je enthousiast? Meld je dan aan via de website. Hier staat ook alle informatie over de tweedaagse training.